Oppimistehtävässä 1b haetaan esimerkkejä kolmen eri oman alan yrityksen, organisaation tai järjestön sosiaalisen median käytöstä. Vertailin tehtävää varten kolmen eri kosmetiikkayrityksen Facebook- ja Instagram -sivuja.

Erään suuren suomalaisen yrityksen kosmetiikkasarjan Facebook ja Instagram -sivut ovat hyvin samankaltaiset. Molemmista löytyy kuvia ja videoita tuotteista, tietoa uutuuksista, kampanjoista ja tapahtumista sekä ohjeita videoina tuotteiden käyttöön. Facebookissa on selkeästi enemmän seuraajia (82 000) kuin Instagramissa (35 000). Mietin, että voiko Facebookin suurempi seuraajamäärä johtua kyseisen sarjan tuotteiden käyttäjien iästä, Facebookissa on mielestäni enemmän vanhempaa väkeä kuin Instagramissa ja kyseinen kosmetiikkasarja ei ehkä ole nuorten ensisijainen kosmetiikkasarja. Toki brändi on voimakkaasti uudistanut imagoaan viime vuosina, joten voi olla että Instagram-seuraajia on tulossa rutkasti lisää.

Toisena kosmetiikkayrityksenä oli halpismeikkisarja, mikä on erityisesti nuorten suosiossa.. Facebookissa meikkisarjasta saa esille pelkästään suomenkielisen version sivustosta. Sisällöt ovat hyvin samankaltaisia molemmissa sivuistoissa kuin tehtävän ensimmäisellä yritykselläkin. Tämän kosmetiikkasarjan videot kummallakin sivustolla olivat hyvin värikkäitä ja osin animoituja sekä hauskoja ja tuotteiden ulkonäköä korostavia. Tämä oli selkeä ero ensimmäisen yrityksen enemmän käyttöohjeita sisältäviin videoihin.Yllätyksekseni Facebookissa yrityksellä on enemmän seuraajia (lähes 4 miljoonaa) kuin Instagramissa (lähes 2 miljoonaa), mikä romuttaa ensimmäisen yrityksen kohdalla olevan teoriani Facebookin ja Instagramin käyttäjien iästä.

Kolmantena kosmetiikka-alan yrityksenä on kansainvälinen kosmetiikkajätti, minkä alle kuuluu useita tunnettuja brändejä. Facebookin ja Instagramin profiilikuva yrityksellä on täsmälleen sama. Molemmilla sivuistoilla on kuvattu yrityksen ideologiaa, brändejä, innovaatioita ja tuotekehitystä ja siihen osallistuvia tekijöitä. Merkittävänä erona kahteen ensimmäiseen yritykseen verrattuna on se, että tämän yrityksen Facebook- ja Instagram -sivustot ovat hieman kliinisen ja "labramaisen" näköisiä, millä selkeästi haetaan ammattimaista ja uskottavaa mielikuvaa yrityksestä. Videoilla kuvataan erilaisia konferensseja ja tapahtumia sekä tuotekehittelyä. Yllättäen tällä yrityksellä on Facebookissa huomattavasti enemmän seuraajia (2,3 miljoonaa) kuin Instagramissa (140 000). Mietin, mistä noin hurja ero voisi johtua. Yksi syy voisi olla, että yritys on tehnyt Instagram -tilin vasta äskettäin, jolloin monet Instagramia käyttävät eivät ole sitä vielä löytäneet. Toisaalta ihmettelen, voisiko tämä olla syynä, koska kyseessä on kuitenkin maailmanlaajuisesti erittäin tunnettu kosmetiikkayritys, jonka luulisi olevan ajantasalla sen suhteen, missä kanavissa ihmiset ovat tavoitettavissa.