Oppimistehtävässä 1c mietitään, kuinka sosiaalista mediaa voi käyttää hyödyksi omalla alalla. Keuneudenhoitoalalla sosiaalista mediaa voi hyödyntää monin eri tavoin. Kuten jo aikaisemmassa kirjoituksessani totesin, on Instagramin ja Facebookin kaltaiset visuaaliset sosiaaliset mediat hyviä tiedotuskanavia erilaisille kosmetiikka-alan yrityksille ja brändeille, koska kauneudenhoitoala on hyvin visuaalinen. Tästä hyvänä esimerkkinä essence cosmeticsin Instagram -sivut (https://www.instagram.com/essence_cosmetics/?hl=fi), jossa on kauniita ja värikkäitä kuvia ja videoita tuotteista ja meikkauksista.

Youtube -videot sopivat myös hyvin kauneudenhoitoalalle, esimerkiksi meikkitutorialien muodossa. Tästä varmaankin tunnetuimpana esimerkkinä on amerikkalaisen Jeffree Starin Youtube -kanava (https://www.youtube.com/user/jeffreestar), missä hän hyvin omaperäisellä tavalla opastaa meikkaamisessa ja mainostaa oman tuotemerkin tuotteita, mutta testaa myös muiden meikkisarjojen tuotteita. Tällä videolla (https://www.youtube.com/watch?v=A1EWQVwsi3I) hän esimerkiksi testaa Lumenen tuotteita. Jeffree Starin kanava onkin hyvin suosittu ja sillä on reilut 15 miljoonaa seuraajaa. Toki Youtubesta löytyy kauneusvideoita joka lähtöön, koska niitä voi sinne laittaa kuka tahansa. Myös kaupalliset yhteistyöt eri vloggaajien kanssa ovat hyvin edustettuina jopa hyvinkin erilaisissa videoissa. Esimerkiksi ASMR-videoistaan tunnettu Sita Sofia on tehnyt ASMR-videon Lumenen joulukalenterista (https://www.youtube.com/watch?v=ZrYe6z9Babo). 

En olekaan ennen tätä sosiaalisen median kurssia osannut mieltää blogeja sosiaaliseksi mediaksi. Kauneudenhoitoalalla blogeja onkin runsaasti ja Blogit.fi listaa suosituimpia kauneudenhoitoalan blogeja. Näistä itse olen seurannut esimerkiksi Ostolakossa -blogia (https://blogit.terve.fi/ostolakossa/) ja Karkkipäivä -blogia (https://blogit.terve.fi/karkkipaiva/), joissa keskitytään kosmetiikkatuotteisiin ja niiden käyttöön sekä annetaan erilaisia hyvänolon vinkkejä. Kauneudenhoitoalan blogeissa on monesti kirjoituksia tehtynä yhteistyössä erilaisten yritysten ja brändien kanssa, mistä johtuen ne ehkä saattavat antaa tuotteista ja brändeistä ruusuisemman kuvan, kuin miten asia mahdollisesti oikeasti olisi. Ymmärrän toki kyllä, että blogien kirjoittaminen tuskin olisi kannattavaa, jos sitä pelkästään omalla kustannuksellaan tekisi. Mutta hyvää on, että blogeissa kerrotaan yleensä selkeästi, että kirjoitus on tehty kaupallisessa yhteistyössä jonkun brändin tai yrityksen kanssa. Hieman kriittisempää ja asiapitoisempaa linjaa edustaa Kemikaalikimara -blogi (http://kemikaalikimara.blogspot.com/), missä painopiste on kosmetiikan ja muidenkin tuotteiden kemikaaleissa. Harmi vain, että blogiin on viime aikoina tullut hyvin harvakseltaan kirjoituksia, sillä tällaiselle kriittisemmälle viestinnällekin olisi tarvetta, varsinkin kun nykyään monet ovat heränneet miettimään omaa kemikaalialtistustaan. Tästä syystä luonnonkosmetiikasta onkin tullut suosittua, ja siihen ovat myös bloggaajat heränneet. Tästä esimerkkinä luonnonkosmetiikkaan keskittyvä blogi Luonnonkaunis (https://www.luonnonkaunisblogi.com/).

Kauneudenhoitoalaan ja kosmetiikkaan on oikeastaan aika hankala olla törmäämättä sosiaalisessa mediassa, koska kosmetiikka koskettaa lähes kaikkia. Harva tuskin pystyy sanomaan, että ei käytä mitään kosmetiikkaa. Yrityksillä ja brändeillä onkin käynnissä kova kilpailu siitä, kuka saa eniten huomiota ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.