Tehtävässä 4c pohditaan sosiaalisen median mahdollisuuksista tulevaisuudessa ja sitä, miten itse hyödynnän sosiaalista mediaa tulevaisuudessa.

Uskon, että sosiaalisen median käyttö tulee vain lisääntymään tulevaisuudessa, ja esimerkiksi yhä useampi yritys alkaa hyödyntää enemmän erilaisia sosiaalisen median kanavia. Toisaalta myös mietin sitä, että tuleekohan jossain vaiheessa jokin vastareaktio sosiaalisen mediaan, kun joka tuutista alkaa työntyä erilaisia mainoksia ja kaikki on helposti tavoitettavissa ja löydettävissä yhdellä napin painalluksella. Eli onkohan jossain vaiheessa tulossa aika, jolloin onkin suosittua olla vaikeasti löydettävissä? Kyllästyvätkö ihmiset jossain vaiheessa siihen, kun sosiaalinen media koukuttaa ja vie vain enemmän ja enemmän vapaa-aikaa? Sosiaalisen median sovellukset tuntuvat myös muuttuvan vähän liiankin usein, ja yleensä eivät ainakaan helpommin käytettäviksi. Itse ainakin välillä turhaudun siihen, kun joudun opettelemaan uusia ominaisuuksia, kun vanhatkaan eivät olleet vielä ihan täysin hallussa.

Yksityishenkilönä sosiaalisen median käytössä kannattaa miettiä sitä, että edustaa omaa ammatillista toimintaansa myös vapaa-ajallakin. Sosiaalisen median käytössä kannattaa pitää huolta siitä, ettei koskaan julkaise mitään, mitä saattaisi myöhemmin katua, tai mikä voisi vaikuttaa esimerkiksi tulevaisuudessa työnhakuun. Kaikki mikä internetiin kerran menee, on sieltä varmasti jollain tavalla löydettävissä myöhemminkin. Yksityishenkilönä pystyy vaikuttamaan helposti yritysten näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa, sekä hyvällä että huonolla tavalla. Esimerkiksi huonosta asiakaspalvelusta saa helposti aikaan isonkin ja laajalle leviävän jutun sosiaaliseen mediaan. Olen huomannut, että viestiminen sosiaalisessa mediassa onkin usein negatiivissävytteistä, varsinkin jos viestimisen voi hoitaa nimettömänä. Se tuntuu kurjalta, sillä rakentavassa hengessä annettu palaute olisi hyödyllisintä kaikkien osapuolten kannalta. Olisikin hienoa, jos kaikki sosiaalisen median käyttäjät miettisivät hetken, ennen kuin julkaisevat siellä mitään. Hyviä pohdittavia asioita olisivat esimerkiksi se, että onko oma julkaisu tehty hyvän maun rajoissa, ja onko viestin sisältö asiallisesti kirjoitettua. 

Olen edelleenkin itse hieman epäluuloinen sosiaalista mediaa kohtaa, mikä on mielestäni ihan tervettäkin. Uskon kyllä, että tulen itsekin käyttämää tulevaisuudessa enemmän sosiaalista mediaa, mutta tämän sosiaalisen median kurssin myötä osaan miettiä nyt tarkemmin esimerkiksi tietosuoja-asioita. Osaan nyt paremmin pohtia esimerkiksi sitä, että kannattaako jokin sosiaalisen median sovellus jättää kokonaan käyttämättä, jos epäilee sen tietosuojaa. En pidä ajatuksesta, että tietojani kerätään ja niitä hyödynnetään esimerkiksi mainonnassa tai myydään jollekin kolmannelle taholle. Mutta sosiaalinen media on varmasti tullut jäädäkseen ja aika näyttää, miten pitkälle esimerkiksi käyttäjien tietojen kerääminen tulee menemään. Sosiaalisessa mediassa on myös paljon hyvää, esimerkiksi sen avulla voi verkostoitua ja seurata mielenkiintoisia yrityksiä, mikä voi auttaa työnhaussa. Ja onhan sen avulla helppo seurata kavereiden kuulumisia ja kertoa omistakin kuulumisistaan. Aion siis käyttää edelleen sosiaalista mediaa, mutta pidän kuitenkin itse huolen siitä, että oma sosiaalisen median käyttö pysyy kurissa, eikä vie liiaksi aikaa. Silloin saan siitä itselleni parhaimman hyödyn.